Ticker

6/recent/ticker-posts

Header Ads Widget

Ad 728x90

Review 4 trang 68 Tiếng Anh lớp 8 mới

 1. Mark the stress for the following words, then listen and repeat. 

(Đánh dấu nhấn cho những từ sau, sau đó nghe và lặp lại.)




unidentified

ability

successful

capability

meaningful

immobile

informative

unpopular

unsuitable

wireless

interactive

powerless

paperless

possessive

impossible

colourless


Lời giải chi tiết:

Bài 2

Video hướng dẫn giải

2. Complete the words in these sentences. All the words are taken from the list in 1. Then listen, and check. 

(Hoàn thành những từ trong những câu này. Tất cả những từ được lấy từ danh sách 1. Sau đó nghe, và kiểm tra.)


1. Oxygen is a col                   gas.

2. Doctors said that the disease was caused by an uni                  virus.

3. The technology can be used to produce int                  educational programmes.

4. Animals in the zoo have lost the cap                  of catching food for themselves.

5. Most people need a mea                  relationship with another person.

6. It is imp                  to count all the stars in the Milky Way.


Lời giải chi tiết:

1. colourless

2. unidentified

3. interactive

4. capability

5. meaningful

6. impossible

1.colourless (adj): không có màu sắc

 Oxygen is a colourless gas.

(Ôxi là khí không màu.)

2. unidentified (adj): không xác định

Doctors said that the disease was causes by an unidentiíled virus.

(Bác sĩ nói rằng bệnh tật được gây ra bởi một virut không xác định.)

3. interactive (adj): mang tính tương tác

The technology can be used to produce interactive educational programmes.

(Công nghệ có thể được dùng để sản xuất những chương trình giáo dục tương tác.)

4. capability (n): khả năng

Animals in the zoo have lost the capability of catching food for themselves.

(Động vật trong sở thú đã mất đi khả năng bắt mồi của bản thân.)

5. meaningful (adj): ý nghĩa

Most people need a meaningful relationship with another person.

(Hầu hết mọi người cần một mối quan hệ ý nghĩa với một người khác.)

6. impossible (adj): bất khả thi

It is impossible to count all the stars in the Milky Way.

(Thật không thể đếm tất cả ngôi sao trong dãy ngân hà.)

Bài 3

Video hướng dẫn giải

3. Match each verb in column A with a phrase in column B. 

(Nối mỗi động từ trong cột A với cụm từ trong cột B.)

A

 

B

1. meet

2. make

3. exchange

4. fly

5. move

6. benefit

___________

___________

___________

___________

___________

___________

a. into space

b. information

c. face-to-face

d. round the sun

e. from science and technology

f. inventions


Lời giải chi tiết:

1-e

2-f

3-b

4-c

5-d

6-a

1 - e:  meet face-to-face: gặp trực tiếp

2 - f:  make inventions: tạo phát minh

3 - b: exchange information: trao đổi thông tin

4 - c: fly into space: bay vào không gian

5 - d: move round the sun: di chuyển quanh mặt trời

6 - a: benefit from science and technology: lợi ích từ khoa học và công nghệ

Bài 4

Video hướng dẫn giải

4. Write the correct form of the words in brackets to complete the passage. 

(Viết dạng đúng của những từ trong ngoặc đơn để hoàn thành đoạn văn.)

I always wanted to be a great (1)          . I dreamt of discovering a new drug that would save the lives of thousands of people. Unfortunately, I was not good at (2)          at school and I kept making horrible mistakes and the teacher got frustrated with me.
After some time, I decided I would become an (3)             and design an amazing new product which would become famous. My parents were encouraging but told me to be a little more practical and not quite so (4)      . A few weeks later, I had a brilliant idea for a pen that would pronounce a word when you wrote it down. But I became (5)          when a friend told me that it was not a new (6)          .

Lời giải chi tiết:

1. scientist

2. chemistry

3. inventor

4. ambitious

5. unhappy

6. invention

I always wanted to be a great scientist. I dreamt of discovering a new drug that would save the lives of thousands of people. Unfortunately, I was not good at chemistry at school and I kept making horrible mistakes and the teacher got frustrated with me.
After some time, I decided I would become an inventor and design an amazing new product which would become famous. My parents were encouraging but told me to be a little more practical and not quite so ambitious. A few weeks later, I had a brilliant idea for a pen that would pronounce a word when you wrote it down. But I became unhappy when a friend told me that it was not a new invention.

Tạm dịch:

Tôi luôn muốn trở thành một nhà khoa học vĩ đại. Tôi mơ ước về việc khám phá ra một loại thuốc mới sẽ cứu sống hàng ngàn người. Không may, tôi không giỏi về hóa học, ở trường tôi vẫn gây ra những lỗi khủng khiếp khiếp giáo viên tức giận với tôi.

Sau vài lần, tôi đã quyết định rằng tôi sẽ trở thành một nhà phát minh và thiết kế một sản phẩm mới thú vị trở nên nổi tiếng. Ba mẹ tôi đã khuyến khích tôi nhưng nói với tôi rằng nên thực tế một chút và đừng tham vọng. Vài tuần sau, tôi đã có một ý tưởng lớn về một cây bút sẽ phát âm một từ khi bạn viết nó xuống. Nhưng tôi đã không vui khi một người bạn nói với tôi rằng nó không phải là phát minh mới.

Bài 5

Video hướng dẫn giải

5. Use the correct form of the verbs in brackets. 

(Sử dụng hình thức đúng của động từ trong ngoặc đơn)

Will people still read books in 50 years' time? Scientists think that we will still read books. But books of the future (1. be)                    similar to the books we have today? The answer is no. In the future we will only need (2. buy)                   one book. With this one book we will be able (3. read)                   novels, plays, and even newspapers. It might (4. look)                   like today's books, but it (5. be)                   electronic. When we press a button, words (6. appear)                   on the page. When we want (7. read)                    a different story, we can push the button again, and a new story (8. appear)                    instantly.


Lời giải chi tiết:

1. will... be?

2. to buy

3. to read

4. look

5. will be

6. will appear

7. to read

8. will appear

 

Will people still read books in 50 years’ time? Scientists think that we will still read books. But books of the future will be similar to the books we have today? The answer is no. In the future we will only need to buy one book. With this one book we will be able to read novels, plays, and even newspapers. It might look like today’s books, but it will be electronic. When we press a button, words will appear on the page. When we want to read a different story, we can push the button again, and a new story will appear instantly.

Tạm dịch:

Con người còn đọc sách trong vài năm nữa không? Những nhà khoa học nghĩ rằng chúng ta sẽ vẫn đọc sách. Nhưng sách của tương lai sẽ tương tự như sách chúng ta đọc hôm nay không? Câu trả lời là không. Trong tương lai chúng ta sẽ chỉ cần mua một quyển sách. Với quyển này chúng ta sẽ có thể đọc tiểu thuyết, kịch, và thậm chí báo. Nó có thể trông như quyển sách ngày nay, nhưng nó bằng điện tử. Khi chúng ta nhấn nút, những từ sẽ xuất hiện trên trang. Khi chúng ta muốn đọc một câu chuyện khác, chúng ta có thể nhấn nút lại và một truyện mới sẽ xuất hiện ngay. 

Bài 6

Video hướng dẫn giải

6. Rewrite the following sentences in reported speech. 

(Viết lại những câu sau theo câu tường thuật.)

1. Lena said: “I enjoy chatting on the phone with my friends.”

___________________________

2. The teacher said: “A communication breakdown may happen due to cultural differences.”

___________________________

3. “What might the inhabitants of Jupiter look like?” Duong said.

___________________________

4. Chau said: “Will we still have traffic jams in 30 years' time?”

___________________________

5. “I've read a book about life on other planets,” Phuc told me.

___________________________


Lời giải chi tiết:

1. Lena said that she enjoyed chatting on the phone with her friends.

(Lena nói rằng cô ấy thích trò chuyện qua điện thoại với bạn bè.)

2. The teacher said that a communication breakdown might happen due to cultural differences.

(Giáo viên nói rằng sự phá hỏng giao tiếp có thể xảy ra do sự khác nhau về văn hóa.)

3. Duong asked me what the inhabitants of Jupiter might look like.

(Dương hỏi tôi những cư dân của sao Mộc có thể trông như thế nào.)

4. Chau asked me if we would still have traffic jams in 30 years time.

(Châu hỏi tôi rằng chúng ta sẽ còn kẹt xe trong 30 năm nữa không.)

5. Phuc told me that he had read a book about life on other planets. 

(Phúc nói với tôi rằng anh ấy đã đọc một quyển sách về sự sống trên những hành tinh khác.)

Bài 7

Video hướng dẫn giải

7. Match the questions in the first column with their answers in the second column.

(Nối câu hỏi trong cột đầu với câu trả lời của chúng trong cột 2.)

1. What planet is she from?

2. How do Martians travel?

3. Where will we be living in 2100?

4. What is ‘netiquette'?

5. Do you think robots will replace teachers?

6. What was Marie Curie famous for?

7. Did he say that he would come?

8. When is there a language barrier?

A. I don't think that will ever happen.

B. When people don't speak the same language.

C. For discovering radium and polonium.

D. Oh, she's from Mars.

E. We might be living on Mars or Venus.

F. Mostly by flying car.

G. It's the set of rules of proper behaviour among people using the Internet.

H. Yes, he did.


Lời giải chi tiết:

1-D

2-F

3-E

4-G

5-A

6-C

7-H

8-B

1 - D

(Cô ấy từ hành tinh nào? - Ồ, cô ấy từ sao Hỏa.)

2 - F

(Người Martians đi lại như thế nào? - Hầu như bằng xe bay.)

3 - E

(Chúng ta sẽ sống ở đâu trong năm 2100? - Có lẽ chúng ta sẽ sống trên sao Hỏa hoặc sao Kim.)

4 - G

(Phép lịch sự trong giao tiếp trên mạng là gì? - Nó là một bộ quy tắc của những hành vi giữa những người sử dụng Internet.)

5 - A

(Bạn có nghĩ người máy sẽ thay thế giáo viên? - Mình không nghĩ chuyện đó xảy ra.)

6 - C

(Marie Curie nổi tiếng về gì? - Để khám phá ra chất phóng xạ radium và polonium.)

7 - H

(Anh ấy đã nói là sẽ đến à? - Đúng vậy)

8 - B

(Có rào cản ngôn ngữ khi nào? - Khi con người không nói cùng một ngôn ngữ.)

Từ vựng

- colourless (adj): không có màu sắc

- unidentified (adj): không xác định

- interactive (adj): mang tính tương tác

- capability (n): khả năng

- impossible (adj): bất khả thi

- move round: di chuyển xung quanh

- fly into space: bay vào không gian

- make inventions: phát minh 

1. Read the following passage and mark the sentences as true (T) or false (F).

(Đọc đoạn văn sau và đánh dấu đúng (T) hoặc sai (F).)

Texting is a new way of exchanging information, and it is becoming more and more popular among the young. In fact, texting is clearly affecting language. There are no rules for it. We are creating a new aspect of vocabulary and opening up a new kind of playful and direct communication. Naturally, texting is fun and that’s fine, but some people are worried about the effects it might have on a child’s ability to read and write. But not everyone is so worried. An expert says, “Every time a new medium comes along it has an effect on language … But this doesn’t destroy the existing language, it adds to it.” In text messages, many words come from shorthand created in email, such as CUS (See you soon) and so on. Someone says, “Mostly they are original, but sometimes you get a clash of meanings. For example, LOL can mean both Laugh Out Loud and Lots of Love. That could lead to some misunderstandings.”

 

T

F

1. There are no rules for texting.

 

 

2. Texting is always affecting language in a bad way. 

 

 

3. Everyone is worried about texting. 

 

 

4. A child should not write text messages.

 

 

5. A child is said to enrich a language.

 

 

6. Sometimes, there is more than one way of understanding a message.

 

 

Phương pháp giải:

Tạm dịch bài đọc: 

Nhắn tin là một cách mới để trao đổi thông tin và nó đang trở nên phổ biến hơn giữa những người trẻ. Quả thực, nhắn tin đang ảnh hưởng rõ rệt ngôn ngữ. Không có quy luật cho nó. Chúng ta đang tạo ra một khía cạnh từ vựng mới và mở ra một loại một loại giao tiếp trực tiếp và không nghiêm túc. Theo tự nhiên, nhắn tin vui và ổn, nhưng vài người đang lo lắng về ảnh hưởng của nó lên khả năng của trẻ khi đọc và viết. Nhưng không phải mọi người đều quá lo. Một chuyên gia nói rằng: “Mọi lúc một phương tiện truyền đạt mới đi cùng nó ảnh hưởng lên ngôn ngữ... Nhưng điều này không phá hủy ngôn ngữ đang tồn tại, nó bổ sung thêm.” Trong tin nhắn, nhiều từ đến từ từ viết tắt tạo ra trong email, như CUS (See you soon), và vân vân. Vài người nói: “Hầu hết chúng đều có gốc, nhưng thỉnh thoảng bạn có được một ý sự của xung đột nghĩa. Ví dụ. LOL có thể có 2 nghĩa vừa là Laugh Out Loud và Lots of Love. Điều đó có thể dẫn đến hiểu nhầm.”

Lời giải chi tiết:

1. T 

(Không có quy luật cho nhắn tin.)

2. F

=> Texting is always affecting language in both good way and bad way.

(Nhắn tin luôn ảnh hưởng đến ngôn ngữ theo cách xấu.)

3. F

=> Some people are worried about texting.

 (Mọi người đều lo lắng về nhắn tin.)

4. F 

(Một đứa trẻ không nên viết những tin nhắn.)

5. T 

(Người ta nói rằng nhắn tin làm giàu ngôn ngữ.)

6. T 

(Thỉnh thoảng, có hơn 1 cách hiểu một tin nhắn.)

 

 

Bài 2

Video hướng dẫn giải

2. Choose one of the questions that interests you the most.

(Chọn một trong những câu hỏi mà gây ấn tượng em nhất.)

1. What form of communication is used most widely today?

2. What form of communication do you think will be used the most in 2100?

3. What is the most important invention of the past hundred years?

4. Who is the greatest person in the history of science?

5. What would life be like on Mars in 100 years’ time?

Lời giải chi tiết:

Tạm dịch:

1. Loại giao tiếp nào được dùng rộng rãi nhất ngày nay?

2. Loại giao tiếp nào mà bạn nghĩ là sẽ được dùng nhiều nhất trong năm 2100?

3. Phát minh nào quan trọng nhất trong hàng trăm năm trước?

4. Ai là người vĩ đại nhất trong lịch sử khoa học?

5. Cuộc sống sẽ như thế nào trên sao Hỏa trong 100 năm nữa?

Bài 3

Video hướng dẫn giải

3. Listen to the conversation and choose the correct answer to each question.

(Nghe bài đàm thoại và chọn ra câu trả lời chính xác để trả lời câu hỏi.)


1. How many times did Nick try to phone his brother?

A. Three

B. Four

C. Five

2. Mike asked Nick ___________.

A. why he got very angry

B. what he wanted to tell Tom

C. if he had the wrong number

3. Where was Tom when Nick phoned the last time?

A.  He was out.

B. He was busy.

C. He was at home.

4. Nick wanted to get in touch with Tom because ___________.

A. his landline telephone was out of order

B. they were cut off

C. he had a crossed line

5. Nick had a communication breakdown because of ___________.

A. a language barrier

B. cultural differences

C. a lack of communication channels


Phương pháp giải:

Audio script:

Nick: I had a disastrous morning.

Mike: Oh, what happended?

Nick: I couldn’t find my mobile phone so I went out to find a phone bo­x. It took me half an hour to find a phone box that worked — the first three were all out of order. After that, I dialled Tom’s number and heard the phone ringing, but then there was a silence!

Mike: And then?

Nick: I dialled again and got a wrong number. The third time I had - crossed line — I could hear two people having a personal conversation. The fourth time, I managed to speak to Tom, and we exchanged a few words, then we were cut off and we lost the connection. I got very angry

Mike: And...?

Nick: When I tried again later, he wasn’t in the office.

Mike: But Nick, tell me, what did you want to tell your brother so urgently?

Nick: That my home telephone is out of order. Tom is the Head of the Telecom Department.

Dịch bài nghe: 

Nick: Tôi đã có một buổi sáng thảm khốc.

Mike: Ồ, chuyện gì đã xảy ra?

Nick: Tôi không thể tìm thấy điện thoại di động của mình vì vậy tôi đã đi ra ngoài để tìm một cái bốt điện thoại. Nó tiêu tốn của tôi nửa tiếng đồng hồ để tìm được chiếc bốt điện thoại còn hoạt động - ba chiếc đầu tiên đã hỏng. Sau đó, tôi gọi số của Tom và nghe tiếng chuông điện thoại, nhưng rồi có một sự im lặng!

Mike: Và sau đó?

Nick: Tôi đã gọi lại và có một số sai. Lần thứ ba tôi gọi - đường dây bận - tôi có thể nghe thấy hai người đang có một cuộc trò chuyện cá nhân. Lần thứ tư, tôi đã nói chuyện được với Tom, và chúng tôi đã trao đổi một vài từ, sau đó chúng tôi bị cắt đứt và chúng tôi đã mất kết nối. Tôi rất tức giận.

Mike: Và ...?

Nick: Khi tôi thử lại sau, anh ấy không ở trong văn phòng.

Mike: Nhưng Nick, hãy nói cho tôi biết, bạn đã muốn nói gì với anh ấy một cách khẩn trương như vậy?

Nick: Điện thoại nhà của tôi không hoạt động. Tom là Trưởng phòng Viễn thông.

Lời giải chi tiết:

1.C

 

(Nick đã cố gọi cho anh trai bao nhiêu lần? => C. 5 lần)

2. B

(Mike hỏi Nick…=> Anh ấy muốn nói gì với Tom)

3. A

(Tom ở đâu khi Nick gọi lần cuối? => Anh ấy đi ra ngoài rồi.)

4. A

(Nick muốn liên hệ với Tom… => bởi vì đường dây điện thoại đã bị hỏng.)

5. C

(Nick có một sự phá vỡ giao tiếp bởi vì… => thiếu kênh giao tiếp.)

Bài 4

4.  Write an online message to a friend and tell him/ her about the problems you have had recently with your iPad.

(Viết một tin nhắn trực tuyến cho một người bạn và nói cho cậu ấy/ cô ấy nghe về những vấn để đó mà em gặp với iPad của em.)

Lời giải chi tiết:

Hi Nam,

I got an iPad. It is very interesting but also makes me confused. It is also time-consuming because there are much information I would like to know and I spend much time on it. And the battery is flat, I just can use it in 5-6 hours. Sometimes the wifi is not very good and Í will have no connection with Internet. I think I could be due to the problem with the wifi connection output of my iPad. When I open 2-3 applications at the same time, the touch screen is not very sensitive and sometimes the iPad stands by. If I have free time, I will have it repaired in Apple shop.

Tạm dịch:

Chào Nam,

Mình có một cái iPad đấy. Nó rất thú vị nhưng cũng làm mình bối rối. Nó cũng làm mình tốn thời gian bởi vì có quá nhiều thông tin mà mình muốn biết và mình dành rất nhiều thời gian sử dụng nó. Và pin thì yếu, mình chỉ có thể sử dụng được 5-6 tiếng thôi. Thỉnh thoảng wifi không tốt lắm và mình sẽ không kết nối Internet dược. Mình nghĩ là do đầu kết nối wifi của iPad mình có vấn đề. Khi mình mở 2-3 ứng dụng cùng lúc, màn hình cảm ứng không nhạy lắm và đôi khi còn bị đứng máy. Nếu khi nào rảnh, mình sẽ đi sửa nó ở cửa hàng Apple. 

Đăng nhận xét

0 Nhận xét