Ticker

6/recent/ticker-posts

Header Ads Widget

Ad 728x90

Giải SBT tiếng Anh 9 (CT 7 năm) - Unit 4

Unit 4: LEARN A FOREIGN LANGUAGE

 

1. Yesterday you met a friend of yoursNam. Nam told you a lot of things. Here are some of the things he said to you.

( Ngày hôm qua bạn gặp một trong những người bạn của bạn, Nam. Nam đã  kể cho bạn nhiều thứ. Đây là một vài thứ anh ấy nói với bạn)

Later that day you told another friend what Nam said. ( Sau đó một ngày bạn kể lại với người bạn khác về cái mà Nam đã nói)

Use reported speech. (  Sử dụng lời nói trần thuật)

Nam said (that) he lived there with his parents. (Nam đã nói anh ấy đã sống ở đó với ba mẹ của anh ấy)

b) He said (that) their new house was beautiful. (anh ấy nói rằng nhà mới của họ rất là đẹp)

c) He said (that) he wanted to be a teacher of English. ( Anh ấy nói anh muốn trở thành  1 giáo viên Tiếng Anh)

d) He said (that) he was thinking of going to study English in Australia. ( Anh ấy nói anh ấy đang nghĩ về việc học Tiếng Anh ở Úc)

e) He said (that) he couldn't speak Chinese. ( Anh ấy nói  anh ấy không thể nói tiếng Trung Quốc)

f) He said (that) his sister was then having a wonderful time in Nha Trang. (Anh ấy nói chị gái anhấy  đẫ có một khoảng thời gian đẹp ở Nha Trang)

g) He said (that) he would be very busy that day. ( anh ấy nói sẽ rất bận rộn)

h) He said (that) he had to come to the meeting the next day. ( Anh ấy nói anh phải tới cuộc họp ngày mai)

i) He said (that) those roses were for me. ( Anh ấy nói những bông hoa hồng đó là dành cho tôi)

j) He said (that) he was going away for a few days. He would phone me later. ( anh ấy nói anh ấy đi xa một vài ngày. Anh ấy có thể gọi cho tôi sau)

2. Last summer Nam attended an intensive English course in the UK. He went to see a landlady called Mrs. Smith about a flat. Nam and Mrs. Smith both asked a lot of questions to each other. Then Nam told you about it. Now suppose you are Nam, report all the questions.

(Mùa hè năm ngoái Nam tham gia một khóa học Tiếng Anh tăng cường ở Anh. Anh ấy đã gặp và hỏi bà chủ tên Smith về căn hộ. Nam và bà Smith hỏi nhau những câu hỏi. Sau đó Nam kể cho bạn nghe  về nó. Bây giờ nếu em là Nam, tường thuật lại các câu hỏi)

Examples:

"Where are you from?" Mrs. Smith asked.  (" Cháu đến từ đâu ?" Bà Smith hỏi)

She asked me where I was from.

"How many bedrooms are there?" Nam asked. (Có bao nhiêu giường ngủ ạ ?" Nam hỏi)

I asked her how many bedrooms there were.

a) "What sort of heating is there?" Nam asked. (Có loại sưởi ấm nào ạ? Nam hỏi)

I asked her____________________. 

b) "What do you think of the flat?" Mrs. Smith asked. (Cháu nghĩ như thế nào về căn hộ?" Bà Smith hỏi

She asked me___________________.

c) "How far is it to the school?" Nam asked. (Bao xa mới tới trường học ạ?"  nam hỏi)

I asked her _____________________.

d) "How do you go to school?" Mrs. Smith asked. (Cháu  đi đến trường bằng gì?" Bà Smith hỏi

She asked me ___________________.

e) "How much is the rent?" Nam asked. (Tiền thuê nhà là bao nhiêu ạ?" Nam hỏi)

I asked her _____________________.

f) "What sort of carpet do you want to replace?" Mrs. Smith asked. (Cái loại thảm nào bạn muốn thay ?" Bà Smith hỏi)

She asked me____________________.

g) "How often do you want the rent?" Nam asked. (Tiền thuê nhà được thu thường xuyên là khi nào ạ?" Nam hỏi)

I asked her______________________ .

h) "When are you moving in?" Mrs. Smith asked. (Khi nào thì cháu chuyển đến?" Bà Smith hỏi

She asked me____________________.

Đáp án

a) I asked her what sort of heating there was. (Tôi hỏi bà ấy có những loại sưởi nào)

b) She asked me what I thought of the flat. (Bà ấy hỏi tôi nghĩ như thế nào về căn hộ)

c) I asked her how far it was to the school. (Tôi hỏi bà ấy trường học cách bao xa)

d) She asked me how I went to school. (Bà ấy hỏi tôi đi đến trờng bằng cái gì)

e) I asked her how much the rent was. (Tôi hỏi bà ấy thuê nhà  mất bao nhiêu)

f) She asked me what sort of carpet I wanted to replace. (Bà ấy hỏi tôi loại thảm nào tôi muốn thay)

g) I asked her how often she wanted the rent. (Tôi hỏi bà ấy tiền thuê nhà được thu như thế nào)

h) She asked me when I was moving in. (Bà ấy hỏi tôi khi nào tôi chuyển đến)

3. The following are some more questions both Mrs. Smith and Nam asked. Report the questions for Nam, but this time you need to use if or whether.

(Bên dưới là những cấu hỏi thêm mà bà Smith và Nam đã hỏi. Tường thuật các câu hỏi cho Nam, nhưng lần này em cần sử dụng cấu trúc "if" hoặc " whether")

Example:

"Are you a student?" Mrs. Smith asked. (" Cháu là học sinh à?" Bà Smith hỏi) 

She asked me if/whether I was a student. (Bà ấy hỏi tôi liệu tôi có phải là học sinh không") 

a) "Is there a phone?" (Có điện thoại bàn không ạ" )

I asked her______________________

b) "Do you have many friends?" (Cháu có nhiều bạn không)

She asked me____________________

c) "Is there a fridge in the kitchen?" (Có tủ lạnh ở bếp không ạ)

I asked her______________________

d) "Do you smoke?" (Cháu có hút thuốc không)

She asked me____________________

e) "Does the flat have central heating?" (Căn hộ có hệ thống sưởi ở giữa không ạ)

I asked her ______________________

f) "Do you sometimes have a party?" (Cháu có thỉnh thoảng tổ chức tiệc không)

She asked me_____________________

g) "Can I move the furniture around?" (Cháu có thể di chuyển đồ dùng xung quanh không ạ)

I asked her_______________________

h) "Do you often get home after 10.30 pm?" (Cháu có thờng về nhà sau 10 giờ tối không)

She asked me_____________________

i) "Is there a TV in the bedroom?" (Có ti vi ở trong phòng ngủ không ạ)

I asked her _______________________

Đáp án

a) I asked her if/whether there was a phone. (Tôi hỏi bà ấy liệu có điện thoại bàn không)

b) She asked me if/whether I had many friends. (Bà ấy hỏi tôi liệu tôi có nhiều bạn không)

c) I asked her if/whether there was a fridge in the kitchen. (Tôi hỏi bà ấy liệu có tủ lạnh trong bếp không)

d) She asked me if/whether I smoked. (Bà ấy hỏi tôi liệu tôi có hút thuốc không)

e) I asked her if/whether the flat had central heating. (Tôi hỏi bà ấy liệu căn hộ có hệ thống sưởi trung tâm không)

f) She asked me if/whether I sometimes had a party.  (Bà ấy hỏi tôi lệu tôi có hay tổ chức tiệc không)

g) I asked her if/whether I could move the furniture around. (Tôi hỏi bà ấy liệu tôi có thể di chuyển các vật dụng xung quanh không)

h) She asked me if/whether I often got home after 10.30 pm. (Bà ấy hỏi tôi liệu tôi có thường về nhà sau 10 giờ tôi không)

i) I asked her if/whether there was a TV in the bedroom. (Tôi hỏi bà ấy liệu có ti vi trong phòng ngủ không)

4. A new student, Paul, has come to a foreign language college and the students are asking him questions. Imagine that he reports these questions later to an English friend.

( Một học sinh mới, Paul, vừa đến trường đại học ngoại ngữ và các sinh viên hỏi anh ấy các câu hỏi. Tưởng tượng anh ấy tường thuật những câu hỏi ấy cho một người bạn nước Anh)

Example:

"What country do you come from?" said Bill.

Bill asked what country I came from.

a) "Can you speak English?" said Ann.

Ann ______________________

b) "How long are you staying here?" asked Peter.

Peter _____________________

c) "Are you working as well as studying?" said Linda.

Linda_____________________

d) "What are you going to study?" asked Ann.

Ann _____________________

e) "Do you want to buy any second-hand books?" said Bill.

Bill_______________________

f) "What kind of sports do you like best?" asked Peter.

Peter______________________

g) "Are you interested in acting?" said Linda.

Linda______________________

h) "Do you like to join our Drama Group?" asked Linda.

Linda______________________

i) "What do you think of the canteen coffee?" asked Ann.

Ann________________________

j) "What soft drinks do you like?" said Bill.

Bill ________________________

Đáp án 

a)  Ann asked if/whether I could speak English. (Ann hỏi liệu tôi có biết nói tếng anh không)

b)  Peter asked how long I was staying there. (Peter hỏi tôi ở đây bao lâu)

c) Linda asked if/whether I was working as well as studying. (Linda hỏi liệu tôi có  đang vừa học vừa làm không)

d)  Ann asked what I was going to study. (Ann hỏi  tôi có ý định học cái gì)

e)  Bill asked if/whether I wanted to buy any second-hand books. (Bill hỏi liệu tôi có muốn mua sách đã sử dụng rồi không)

f)  Peter asked what kind of sports I liked best. (Peter hỏi tôi thích loại thể thao nào nhất)

g)  Linda asked if/whether I was interested in acting. (Linda hỏi liệu tôi có thích diễn xuất không)

h)   Linda asked if/whether I liked to join their Drama Group. (Linda hỏi liệu tôi có muốn tham gia nhóm kịch của cô ấy không)

i)  Ann asked what I thought of the canteen coffee, (Ann hỏi  tôi nghĩ gì về cafe ở căng tin)

j)  Bill asked what soft drinks I liked. (Bill hỏi tôi thích đồ uống có ga nào )

5. Paul asked the students some questions about the college. Imagine that he also reports his questions to the English friend.

(Paul hỏi các sinh viên những câu hỏi về tường đại học. Tưởng tượng rằng anh ấy tường thuật các câu hỏi của anh ấy  cho người bạn nước Anh của anh ấy)

Example:

"Is it an international college?"

I asked if it was an international college.

a) "What's the name of the college?"

I asked_________________.

b) "How many students are there in the college?"

I asked__________________.

c) "Who is the headmaster?"

I asked ________________

d) "How big are the classes?"

I asked_________________

e)   "Are the classes streamed?"

I asked__________________.

f)   "What foreign languages do they teach besides English?"

I asked___________________ .

g)    "Is there a college orchestra?"

I asked___________________ .

h)   "What games do you often play?"

I asked __________________.

i)   "Is the food in the college good?"

I asked __________________ .

j) "What sorts of food do they serve?"

asked ___________________ .

Đáp án

a) I asked what the name of the college was. ( Tôi hỏi tên của trường đại học là gì)

b) I asked how many students there were in the college. (  Tôi hỏi có bao nhiêu học sinh trong trường đại học)

c) I asked who the headmaster was. ( Tôi hỏi hiệu trưởng là ai)

d) I asked how big the classes were. ( Tôi hỏi lớp học có lớn không)

e) I asked if/whether the classes were streamed. ( Tôi hỏi liệu các lớp có được sắp xếp theo trình độ không)

f) I asked what foreign languages they taught besides English. ( Tôi hỏi họ có dạy ngôn ngữ nào khác ngoài tiếng anh không) 

g) I asked if/whether there was a college orchestra. ( Tôi hỏi liệu có ban nhạc đại học nào không)

h) I asked what games they often played. ( Tôi hỏi trò chơi nào họ hay chơi)

i) I asked if/whether the food in the college was good. ( Tôi hỏi liệu đò ăn trong trường có ngon không)

j) I asked what sorts of food they served. ( Tôi hỏi loại thức ă nào họ phục vụ)

6. Read the passage. ( Đọc đoạn văn)

All languages have rules for forming words and for ordering those words in meaningful sentences. In written languages, meaning is expressed through a system of characters and rules for combining those characters. In spoken languages, meaning is expressed through a system of sounds and rules for combining those sounds. Word order is more important in English than it is in some languages, such as Russian.

Like other languages English is always changing, but it changes very slowly. People invent new words, borrow words from other languages, and change the meaning of words as needed. For example, the English word byte was invented by computer specialists in 1959. The word tomato was borrowed from Nahuatl, an American Indian language spoken in Mexico. The word meat once referred to food in general. People learn English as well as languages by listening, copying what they hear, and using the language. Most schoolchildren learn their first language easily - and sometimes other languages as well.

Dịch bài:

Tất cả các ngôn ngữ đều có luật hình thành các từ và sắp xếp các từ thành câu có nghĩa. Trong ngôn ngữ viết, ngữ nghĩa được thể hiện qua hệ thống các đặc điểm và luật kết nói những đặc điểm với nhau. Trong ngôn ngữ nói, ngữ nghĩa đưuọc thể hiện hệ thông âm thanh và luật kết nối những âm thanh. Thứ tự những từ nhiều quan trọng trong tiếng anh hơn trong một vài ngôn ngữ khác, ví dụ như tiếng nga.

Giống như nhiều ngôn ngữ khác tiếng anh luôn thay đổ, nhưng nó thay đổi chậm. Con người phát mình ra từ mới, mượn từ từ những ngôn ngữ khác, và thay đổi nghĩa của từ khi cần. Ví dụ, từ tiếng anh "byte" được phát minh bởi chuyên viên máy tính năm 1959. Từ " tomato"  được mượn từ Nahuati, một loại ngôn ngữ Mỹ Ấn được nói ở Mexico. Từ " thịt" một lần đã được liên tưởng đến thức ăn nói chung. Con người học tiếng anh cũng nhưng ngôn ngữ khác bằng cách nghe, lặp lại cái họ nghe thấy, và sử dụng ngôn ngữ. Hầu hết học sinh học ngôn ngữ đầu tiên dễ dàng và thỉnh thoảng ngôn ngữ khác cũng  vậy.

a) Match the word or phrase in column A with its definition in column B. ( nối những từ ỏ cột A với  định nghĩa ở cột B)

            A

                                                B

1. order

2. character

3. specialist

4. refer to

5. byte

6. in general

a) a person who is an expert in a particular area of work or study

b) a unit of information stored in computers, equal to 8 BITS

c) as a whole

d) a letter, sign, symbol used in writing, printing

e) organize or arrange something

f) describe or be connected to something

b) Answer the questions.( Trả lời các câu hỏi)

a) What kinds of rules do all languages have?  (Các luật nào mà tất cả các ngôn ngữ đều có)

b) How is meaning expressed in written languages? in spoken languages? (Ngữ nghĩa được thể hiện như thế nào trong ngôn ngữ viết? trong ngôn ngữ nói)

c) What is more important in English in comparison with some languages? (Cái gì nhều quan trong hơn trong tiếng anh so vớicác ngôn ngữ khác)

d) How does English change? (Tiếng anh thay đổi như thế nào)

e) In English do people invent new words and borrow words from other languages? Give some examples. 

(Trong tiếng anh co người phát minh từ  mới và mượn từ từ những ngôn ngữ khác đúng không? Cho ví dụ.)

f) How do people learn English and languages in general? (Con người học tiếng anh và ngôn ngữ nói chung)

Đáp án

ý a)

1 - e               2 - d              3 - a

4 - f                5 - b              6 - c

ý b)

a) All languages have rules for forming words and for ordering those words in meaningful sentences.

(Tất cả các ngôn ngữ đều có luật hình thành các từ và sắp xếp các từ thành câu có nghĩa)

b) In written languages, meaning is expressed through a system of characters and rules for combining those characters. In spoken languages, meaning is expressed through a system of sounds and rules for combining those sounds.

Trong ngôn ngữ viết, ngữ nghĩa được thể hiện qua hệ thống các đặc điểm và luật kết nói những đặc điểm với nhau. Trong ngôn ngữ nói, ngữ nghĩa đưuọc thể hiện hệ thông âm thanh và luật kết nối những âm thanh)

c) Word order is more important in English than it is in some languages, such as Russian.

(Thứ tự những từ nhiều quan trọng trong tiếng anh hơn trong một vài ngôn ngữ khác, ví dụ như tiếng nga.)

d) Like other languages English is always changing, but it changes very slowly.

(Giống như nhiều ngôn ngữ khác tiếng anh luôn thay đổ, nhưng nó thay đổi chậm.)

e) Yes, they do. For example, the English word byte was invented by computer specialists in 1959. The word tomato was borrowed from Nahuatl, an American Indian language spoken in Mexico. The word meat once referred to food in general.

(Có. Ví dụ , từ tiếng anh "byte" được phát minh bởi chuyên viên máy tính năm 1959. Từ " tomato"  được mượn từ Nahuati, một loại ngôn ngữ Mỹ Ấn được nói ở Mexico. Từ " thịt" một lần đã được liên tưởng đến thức ăn nói chung)

f) They learn English as well as languages by listening, copying what they hear, and using the language.

(Con người học tiếng anh cũng nhưng ngôn ngữ khác bằng cách nghe, lặp lại cái họ nghe thấy, và sử dụng ngôn ngữ.)

7. Complete the following dialogues, using the modal verbs in brackets and the information in the box.

( Hoàn thành hội thoại sau, sử dụng động từ khuyết thiếu trong ngoặc và thông tin trong hộp)

work harder and harder

(làm việc càng ngày càng chăm chỉ)

go to the doctor

(tới gặp bác sĩ)

go home

(về nhà) 

be diverted 

ask her to phone me

leave now

practice listening to the radio regularly

take a taxi

run as quickly as possible

complete your assignments

Example:

A: I'm nervous. I don't think I can answer the questions.

B: Don't worry. If you want to pass the exam, you should work

harder and harder.                (should)

a) A: We'll be late for the class, Peter!

B: No problem. If we want to be there on time,

We______________________ .             (must)

b) A: The weather is terrible!

B: If it stops raining, we____________ .     (can)

c) A: She looks very ill!

B: She___________________ if she wants to get better.                   (ought to)

d) A: John! I can't see anything outside through the window.

B: My dear! If the fog gets thicker, the plane_______________ . (might)

e) A: Mom. My friends are waiting for me.

B: Alright. If your homework is ready, you______________ . (may)

f) A: I have an appointment with Hoa tomorrow.

B: Well, if you see her tomorrow,______ you___________    (could)

g) A: I can't understand what they are saying!

B: Really? If you want to improve your listening skills,

You ______________                   (should)

h)   A: I'd like to play soccer, Mom.

B: Well. You _____________         (have to)

if you want to go out.

i) A: Hurry up, Peter! We just have 5 minutes left.

B: We__________ if we don't want to miss our flight. (must)

Đáp án

a) We must run as quickly as possible. (Chúng tôi phải chạy nhanh nhất có thể)

b) We can go home. (Chúng tôi có thể về nhà )

c) She ought to go to the doctor  (Cô ấy phải đi gặp bác sĩ)

d) The plane might be diverted. (Máy bay có thể đi chệch hướng)

e) You may leave now. (Bạn có  thể rồi đi bây giờ)

f)  Could you ask her to phone me? (Bạn có thể yêu cầu cô ấy gọi cho tôi)

g) You should practice listening to the radio regularly. (Bạn nên luyện nghe đài thường xuyên)

h) You have to complete your assignments. (Bạn phải hoàn thành bài tập của bạn)

i) We must take a taxi... (Chúng ta phải gọi taxi)

8. Identify the word type of the underlined words in the following sentences. Write the correct term at the end of each sentence.

(Nhận diện các loại từ gạch chân trong các câu dưới. Viết dạng chính xác cuối câu)

noun, pronoun, verb, adjective, adverb, preposition, conjunction, article 

(danh từ, đại từ, động từ, tính từ, trạng từ, giới từ, từ chuyển ý, mạo từ)

1. Learn by heart all the new words and texts. noun

2. Their children speak English very well. ____

3. She learned English at school and university.

4. English words can change their form to become new words.

5. They sent our library ten new English dictionaries.___________

6. The biggest problem most people face in learning a new language is their own fear. ___________        

7. Like anything, learning English requires practice.___________

8. If you are not motivated to learn English you will become frustrated and give up-______________

9. There are many different ways you can improve your English, so don't limit yourself to only one or two.          

10. Music can be a very effective method of learning English.___________

11    The best way to learn English is to surround yourself with it. ___________

12. By watching English films you can expand your vocabulary and hear the flow of speech from the actors.  ______/________

13. One of the reasons is that native speakers have a natural flow to their speech that students of English should try to imitate.___________/___________

14. Many learners of English say that speaking on the phone is one of the most difficult things that they do.   ___________/___________

15. There are many ways to improve your level of English, but only you can find the right way for you.  _______    

Đáp án 

1. noun

2. adverb

3. noun

4. adjective/verb

5. verb

6. adjective

7. noun

8. conjunction

9. conjunction/pronoun

10. preposition

11. preposition

12. pronoun/article

13. adjective/ conjunction

14. adjective/preposition

15. conjunction

9. Read the passage about English and fill in each gap with one suitable word. Circle AB, C or D.

(Đọc bài văn về tiếng anh và đền chỗ trống với từ thích hợp. Khoanh vào A, B, C , D)

English began as a west Germanic language which was brought to England around 400 AD. Old English was the spoken and (1)____________ language of England between 400 and 1100 AD. But Old English was very different from modem English and only a (2)__________ words can be easily recognized. English from about 1300 to 1500 is (3) __________  as Middle‘English. It was influenced by

French and Latin in (4) _________ and pronunciation. Modern English developed from the Middle English dialect of the East Midlands and was influenced by the English (5)_________ in London, where a printing press was set up in 1476. The development of printing (6) ____________  establish standards of spelling and grammar, (7) _____ there remained a lot of variation. (6)   ________  the 18th century American English was well-established and developing independently (9)_____________ British English. Americans believed that (10) _____________ their own language was part of their national identity. the 19th century, more words were (12) from the greatly

(ID ____ languages of the immigrants to the US. Black English (13) extended the language. At the end of the 20th century English tends to be (14)__________ less formal. Few British people know much about grammar, since it is not usually (15)__________ in schools, but a (16)_________ who cannot speak and write.(17)_________ is likely to be at a disadvantage. English is now an international language and is used as a means of (18) between people from many countries.

1. A. written

    B. writing

2. A. lot

    B. little

3. A. said

    B. told

4. A. vocabulary

    B. meaning

5. A. written

    B. used

6. A. supported

    B. helped

7. A. and

    B. so

8. A. On

    B. While

9. A. for

    B. on

10. A. have

    B. having

11. A. In

    B. On

12. A. spoken

    B. written

13. A. same

    B. likely

14. A. greatly

    B. lot

15. A. spoken

    B. written

16. A. person

    B. people

17. A. grammar

    B. grammatical

18. A. contact

    B. communication

C. discussed

D. discussing

C. few

D. some

C. spoken

D.known

C. language

D. writing

C. speaking

D.speaks

C. assisted

D. aided

C.therefore

D. but

C. By

D. Upon

C. off

D. from

C. lacking

D. knowing

C. While

D. For

C.added

D. exported

C. too

D. also

C. much

D. more

C. taught

D. learned

C. nation

D. individual

C. grammatically

D. ungrammatically

C. exchange

D. relation

Đáp án

1.A

4. A

7. D

10. B

13. D

16. A

2.C

5. B

8. C

11. A

14. C

17. C

3.D

6. B

9. D

12. C

15. C

18. B

10. Read the passage and answer the multiple-choice questions.

Đọc bài văn và trả  lời các câu hỏi.

Three thousand years ago, Phoenicia was one of the small countries along the Mediterranean Sea. The Phoenicians were sailors and traders who rowed in large sailboats to countries along the Mediterranean. They traded goods with other countries. They also traded ideas with the people they met. In their travels, the Phoenicians came across a people who used an alphabet. Alphabetic writing has a letter for each sound. In those days, most writing was made up of signs. The signs stood for whole words. It was hard to remember and to write so many words. The Phoenicians needed a good way to keep business records. With the letters of an alphabet, the Phoenicians could write any word they wanted. They could keep records more easily with the help of their borrowed alphabet.

As the Phoenician traders went from country to country, the alphabet traveled with them. Other people liked the idea of using letters, too. Many began to use the same way of writing. In this manner, the alphabet spread to many lands. The letters were changed slowly over the centuries. But the alphabet we use today comes form the one used by the Phoenicians long ago.

Dịch

3000 năm trước, Phê-ni-xi là một trong những nước nhỏ dọc biển Địa Trung Hải. Người Phê- ni- xi là những thủy thủ và và thương nhân, những người mà chèo thuyền lớn tới các nước dọc biển Địa Trung Hải. Họ buôn bán hàng hóa với những nước khác. Họ cũng trao đổi ý tưởng với những người họ gặp. Trong những đi của họ, những người Phê-ni-xi những người sử dụng bảng chữ cái. Việc viết theo thứ tự chữ cái thì mỗi chữ cái có một âm thanh. Ngày đó, hầu như việc viết sử dụng các hình báo hiệu. Các tín hiệu là viết tắt của cả chữ. Nó khó để nhớ và viết quá nhiều từ. Người Phe-ni-xi cần một cách tốt để ghi lại những cuộc giao thương. Với những chữ của bảng chữ cái, người Phê-ni-xi có thể viết bất cứ từ nào họ muốn. Họ có thể ghi lại dễ dàng hơn với sự giúp đỡ  của những chữ cái đi mượn.

 Khi những thương nhân Phê-ni-xi đi từ nước này đén nước kia, bảng chữ cái được lan truyền. Những người khác cũng thích ý tưởng sử dụng các chữ cái. Nhiều người sử dụng cách viết tương tự. Trong lối thức này, bảng chữ cái được truyền đi tới nhiều vùng đất. Các chữ cái được thay đổi dần qua nhiều thế kỉ. Nhưng bảng chữ cái chúng ta sử dụng ngày nay là cái được sử dụng bởi người Phe-ni-xi rất lâu trước đó.

Questions

1. The Phoenicians traders traveled in ... (Thương nhân Phê-ni-xi đi lại bằng …. )

A. rowboats              B. steamboats

C. sailboats              D. clipper ships

2. Alphabetic writing uses ... . (Việc viết theo thứ các chữ cái sử dụng)

A. letters                  B. signs

C. ideas                   D. boats

3. The Phoenicians learned about an alphabet during their travels. ( Người Phê-ni-xi học bảng chữ cái trong suốt những chuyến đi của họ)

A. True            B. False            C. Not mentioned

4. You can guess from the passage that the Phoenicians ... ( Bạn có thể đoán từ bài văn rằng người Phê-ni-xi ….

A. borrowed records

B. lived on an island

C. were good businessmen

5.  Why did the Phoenicians start using an alphabet? ( Tại sao người Phê-ni-xi bắt đầu sử bảng chữ cái )

A. They did not know how to make signs.  (Họ không biết như thế nào để đưa tín hiệu)

B. They wanted a better way to keep records. (Họ muốn cách tốt hơn để ghi chép lại )

C. They wanted to trade it for valuable goods.  (Họ muốn buôn bán bảng chữ cái như hàng hóa giá trị )

6. On the whole, this story is about... (Nói chung, câu chuyện nói về )

A. sailors          B. Phoenicia             C. an alphabet

Đáp án: 

1. C                      3. A                      5. B

2. A                      4. C                      6. C

Đăng nhận xét

0 Nhận xét